Chichen Itza

Alternate Text
Stefanie, onze Mexico-expert, helpt je graag verder.

Hoewel dagelijks hordes bussen naar Chichen Itzá rijden, om groepen toeristen af te zetten en hen slechts een paar uur later terug weg te plukken, is een bezoek aan het gebied op deze manier bijna crimineel. Het gebied rond de ruïnes is bezaaid met prachtige cenotes, talrijke kleinere archeologische sites, en slaperige stadjes, waardoor u het gevoel hebt dat u een stap terug in de tijd zet. Het kleine stadje Piste is weinig meer dan een voorpost. Het pittoreske stadje Valladolid, de tweede grootste stad in de staat, is opmerkelijk voor zijn cenote en een prachtige 16de-eeuwse kerk. Hier, misschien terwijl u geniet van een traditioneel ijsje op het centrale plein, merkt u dat de dingen lijken te bewegen in een langzamer tempo.

Geschiedenis van de magische site

Hoewel in de meeste hoofden Chichen Itzá de Maya's vertegenwoordigt, is het in feite de divergentie van de Maya-traditie dat het archeologisch intrigerend maakt. Experts zijn vrij zeker dat de stad werd gesticht rond 300 na Christus, en begon te bloeien op het einde van de Klassieke periode (tussen 800 en 925). De rest van haar geschiedenis, echter, en de wortels van de Itzá clan die de macht verwierf op het schiereiland na 925, blijven onderwerp van discussie. Veel van het bewijsmateriaal op de plaats – de nadruk op menselijke slachtoffering, de aanwezigheid van een groot balhof en de verheerlijking van militaire activiteit – wijst op een sterke invloed van centraal Mexico. Decennialang gisten onderzoekers dat dit het resultaat was van de stads nederlaag tegen de Tolteken, een theorie versterkt door de gelijkenis van de Templo de los Guerreros met de colonnade in Tula, in de buurt van Mexico Stad, samen met de aardewerkoverblijfselen in Tolteken stijl en talrijke afbeeldingen van de Tolteken godenkoning, de gevederde slang Quetzalcoatl (Kukulcán de Maya).

Werk sinds de jaren 1980 steunt echter een theorie dat het Itzá volk geen Tolteken indringers waren, maar collega-Maya’s, geëmigreerd uit het zuiden, wat zou verklaren waarom hun teksten naar hen verwezen als "buitenlanders”. De Tolteken artefacten zijn volgens deze visie aangekomen in het centrum van Yucatán via de Itzás’ voornaamste handelspartners, de Chontal Maya, die banden onderhouden met Tolteken van centraal Mexico en Oaxaca.